سیاسی

تعلل در راه‌اندازی شبکه ملّی اطلاعات، تعمدی است؟

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۳ تعلل در راه‌اندازی شبکه ملّی اطلاعات، تعمدی است؟

آیا تعلل در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تعمدی است؟ چه کسانی از به ثمر رسیدن این پروژه ملی، متضرر شده و نگران راه اندازی آن هستند؟

تعلل در راه‌اندازی شبکه ملّی اطلاعات، تعمدی است؟

خبرگزاری فارس ــ یادداشت میهمان؛ حمیدرضا پژمان: بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت صورت پذیرفت، چهار بخش اصلی داشت. بخش اول توصیه و رهنمود به دولت برای گذران موفقیت آمیز سال آخر خدمت، بخش دوم توصیه ها و راه‌کارهای برون رفت از شرایط بحران اقتصادی، بخش سوم گلایه و ابراز نگرانی مجدد نسبت به شرایط فضای مجازی و بخش آخر ارائه توضیحات در رابطه با شرایط موجود در جامعه آمریکا و توضیح بحرانهای فعلی آنها در ابعاد مختلف.

در این بین بخش سوم که گلایه ایشان در رابطه با شرایط بد فضای مجازی بود، از طرف رسانه ها مورد توجه لازم قرار نگرفت. در این دست خط قصد داریم تا با توجه به سخنان رهبری در این رابطه، گذری کوتاه به برخی از ابعاد فضای مجازی و دلیل نگرانی رهبر معظم انقلاب داشته باشیم:

بحران اساسی و مهمی که مقام معظم رهبری در رابطه با وضعیت فعلی فضای مجازی به آن اشاره کردند، مدیریت فضای مجازی است که خارج از اختیار ما و به دست مدیران خارجی انجام می‌شود. در واقع دلیل اصلی نگرانی ایشان، این موضوع است. اگر شرایط را بخواهیم توصیف کنیم، میتوان گفت شرایط فعلی فضای مجازی و استفاده از آن شبیه به خوردن غذای زندانی است که هیچ اختیار و انتخابی در مورد ترکیبات آن نداریم و البته می‌دانیم مدیرانی که در این رابطه تصمیم می‌گیرند، در طول تاریخ نشان داده‌اند خیرخواه ما نیستند. بلکه همان تروریست‌های فرودگاه بغداد در لباس برنامه‌نویسان و مدیران سایت‌ها و شبکه های اجتماعی‌اند. تروریست‌هایی که به آنها اجازه داده‌ایم آزادانه با تفکر و فرهنگ جامعه ما هرگونه که دوست دارند برخورد کنند.

تشبیه فضای مجازی به آب روان توسط مقام معظم رهبری، موضوع قابل تاملی است که با قراردادن آن در کنار تعبیر ایشان از فضای مجازی که امروز قتلگاه جوانان شده است، می توان گفت فضای مجازی در حال حاضر مانند یک رودخانه وحشی است که جوانان ما را به راحتی در خود می‌بلعد. به گونه‌ای که آثار آن را همه ما هر روز در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم. مشخص است تا زمانی که کنترل فضای مجازی به دست دشمنان ملت ایران باشد، این آب روان که ثمره های بالقوه زیادی در خود دارد، برای ما چیزی جز خسارت در ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی نخواهد داشت. در صورتی که با انجام راه کارهای موجود که ایشان هم در سخنانشان به آن اشاره کردند، می‌توانیم فضای مجازی را در جهت پیشرفت اهداف مختلف کشورمان به کار ببندیم.

راه‌کار این موضوع که بارها رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کرده‌اند، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل است. طرحی که بیش از یک دهه از مطرح شدن آن می‌گذرد و هنوز به مرحله قابل قبولی برای رفع نیازهای کشور نرسیده است. شبکه‌ای که مشخصا در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات ویژگی‌ها و نوع عملکردش معرفی شده است.

این شبکه برخلاف معرفی های بد صورت گرفته در فضای جامعه، قرار نیست ارتباط ما را با دنیا قطع کند. بلکه عملکردی شبیه به شبکه مخابرات داخلی دارد و علاوه بر اینکه به ما قدرت مدیریت فضای مجازی را می‌دهد، صرفه‌های بسیار زیاد اقتصادی از جمله بیشتر شدن توان ما در اشتغال‌زایی و همچنین کمتر شدن هزینه استفاده از فضای مجازی را با خود به همراه خواهد داشت.

نکته مهم دیگری که ایشان در این دیدار هم به آن اشاره‌ای کوتاه داشتند و پیش از این هم بارها در رابطه با آن تاکید کرده اند، آن است که برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، همه اهداف با هم پیگیری شوند. نه آنکه پروژه های اقماری آن با سرعت بیشتری نسبت به کل پروژه پیش برده شود. بالا بردن سرعت اینترنت بدون در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی و آموزشی، به اسم پیش‌برد پروژه شبکه ملی اطلاعات و گسترش فناوری در مناطق مختلف، بر اساس دستورات مستقیم رهبری و اسناد تنظیم شده، خلاف قانون است.

در صورتی که وزارت ارتباطات و مشخصا جناب آقای آذری جهرمی، بیشتر از آنکه در رابطه با تکمیل شبکه ملی اطلاعات گزارش دهند، در رابطه با بالا بردن سرعت اینترنت گزارش می‌دهند.

گذر مختصر بالا بر شرایط فعلی فضای مجازی و تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب، در رابطه با آن، منتج به سوالاتی در رابطه با این موضوع از مسئولان مربوطه می‌شود:

مساله حل نشده اول آن است که چرا در مقابل تمام تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در رابطه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، مسئولین مربوطه به جای برنامه‌ریزی و حرکت در مسیر پیش‌برد اهداف مشخص نظام، به ارائه آمارهای غلط و انجام کارهای حاشیه‌ای می‌پردازند؟

مساله حل نشده دیگری که وجود دارد، هجمه هایی است که علیه شبکه ملی اطلاعات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نشر داده می‌شود. اتفاقی که مختص به رسانه‌های معاند و رسانه‌های زرد فضای مجازی نیست و بعضا بدگویی‌ها تا سطح معاونت وزیر ارتباطات هم دیده شده است. سوال اینجاست که چرا مسئولین مربوطه نه تنها هیچ واکنشی نسبت به این بدگویی ها در رابطه با این طرح عظیم و سودمند ملی نشان نداده‌اند بلکه به آن دامن هم زده‌اند؟

پروپاگاندای ساخته شده توسط اشخاص معلوم‌الحال، نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به جایی رسیده است که اگر کسی در رابطه با آن صحبت کند، به عنوان طرفدار فیلترینگ و بستن اینترنت معرفی می‌شود و هجمه های ناجوانمردانه‌ای نسبت به او شکل می‌گیرد. آیا وزارت ارتباطات به عنوان مجری اصلی پروژه شبکه ملی اطلاعات، در رابطه با رفع این شرایط و دفاع از این پروژه مهم ملی، وظیفه‌ای ندارد؟

آیا تعلل در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین وجود هجمه ها و پروپاگاندایی که از آن سخن به میان آمد این سوال را بوجود می‌آورد تعمدی است؟ چه کسانی از به ثمر رسیدن این پروژه ملی، متضرر شده و نگران راه اندازی آن هستند؟ آیا بخشی از سودهای کلان موجود که در سایه عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات در جیب عده ای خاص می رود، صرف اقدام رسانه‌ای علیه این پروژه می شود؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن