سیاسی

لزوم تشکیل کمیسیون ویژه خانواده برای حل بحران جمعیت و مشکلات ازدواج جوانان

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۴۲ لزوم تشکیل کمیسیون ویژه خانواده برای حل بحران جمعیت و مشکلات ازدواج جوانان

امید است نمایندگان مجلس از تشکیل کمیسیون خانواده حمایت کنند و با توان و بصیرت بیشتری به حل مسائل بحران جمعیت و ازدواج جوانان بپردازند و با شفافیت رأی خود در این زمینه، چراغ امید و اعتماد را در دل مردم ایران روشن کنند.

لزوم تشکیل کمیسیون ویژه خانواده برای حل بحران جمعیت و مشکلات ازدواج جوانان

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محدثه میرشکار فعال دانشجویی و مسئول خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زابل طی یادداشتی به مناسبت روز خانواده نوشت: خداوند در آیه «هل اتی» از سوره انسان به مسئله خانواده و استحکام پایه های آن پرداخته است از این رو ، روز ۲۵ ذی الحجه بنا به شأن نزول این آیه ،یاد آور جایگاه عظیم خانواده است. و این نشان می دهد که دین اسلام تا چه حد برای این رکن اساسی و ملزوم جامعه ارزش قائل است درحالی که در سالیان اخیر غفلت سیاستمداران در مسائل حوزه خانواده علاوه بر ایجاد نگرانی و وحشت در کشور، آژیر هشدار سازمان بین الملل را نیز به صدا در آورده است.

اعمال سیاست های کاهش جمعیت در اواخر دهه ۶٠ با شعار « فرزند کمتر، زندگی بهتر» سبب آن شده است تا اکنون سازمان بین الملل اعلام کند، نرخ رشد جمعیت ایران احتمالاً درسال ١۴٠٠ به حدود ١ درصد برسد.

این درحالی است که مقام معظم رهبری در جایگاه یک اندیشمند اسلامی تاکنون حدود ۴٢ بار در سخنرانی ها و بیاناتشان به مسأله مهم خانواده، جمعیت و فرزند آوری اشاره کرده اند و از مسئولین مربوطه خواسته اند تا از متلاشی شدن بنیان خانواده ها و بحران جمعیت جلوگیری کنند و حتی در اصل ١٠ قانون اساسی نیز بیان شده است تا همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی‌ها درجهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق و اخلاق اسلامی مصوب شود.

حال همین جمله کفایت می کند تا مقننین در هنگام قانون گذاری نگاه جامع تر و هدفمند تری نسبت به مسائل خانواده داشته باشند ولی شواهد حاکی از مغفول ماندن مجالس پیشین از این موضوع مهم بوده است.

بعد از منحل شدن کمیسیون زنان وخانواده در مجلس ششم و تلفیق آن با کمیسیون فرهنگی، مجلس کمتر به مسائل حوزه خانواده وجمعیت پرداخته است زیرا با قرار گرفتن موضوع خانواده در کمیسیون فرهنگی در کنار شاخصه های دیگر این کمیسیون از قبیل صدا و سیما، ورزش، گردشگری و….. زمینه های رسیدگی به مسئله خانواده مهیا نبوده است.

حال انتظار می رود با تشکیل کمیسیون خانواده، بتوان به حمایت از این رکن اصلی جامعه که در ثبات و انسجام آن نقش بسزایی دارد پرداخته شود.

هر چند این طرح مخالفینی نیز دارد که بیان می دارند با وجود کمیسیون فرهنگی و یا فراکسیون زنان مجلس،نیازی به تشکیل یک کمیسیون مجزا نیست.

در پاسخ باید گفت با ایجاد این کمیسیون در کنار کمیسیون فرهنگی، نه تنها موازی کاری ایجاد نمی شود بلکه مجلس می تواند راحت تر به موضوعات حوزه خانواده و هویت بخشیدن به اصل ٢١ قانون اساسی من جمله: ازدواج جوانان، احقاق حقوق زنان ، فراهم نمودن مسکن مورد نیاز هر خانواده ایرانی،بیمه ناباروری،مرخصی زایمان،حمایت از خانواده های پر جمعیت وحتی بحث حجاب و عفاف و …. بپردازد.

جریان جنبش دانشجویی با یک بینش سیاسی و اجتماعی به مطالبه ایجاد این کمیسیون پرداخته است و هدف از این مطالبه صرفا اضافه شدن یک کمیسیون به سایر کمیسیون های مجلس نیست بلکه ما خواستار آنیم تا با ایجاد یک کمیسیون مجزا، قوانین و سیاست های کارآمد تری برای مواجه با بحران جمعیت و مسائل خانواده اتخاذ شود هرچند در سالیان اخیر مجلس شورای اسلامی حدود ١٣۴ عنوان قانون مرتبط با حوزه خانواده مصوب کرده است که بخش قابل ملاحظه ای از این قوانین به فعل اجرا شدن نرسیده است.

همانند قانون تسهیل ازدواج که درسال ٨۴ باهدف توانمندسازی وتشکیل خانواده تصویب شد ولی در عمل به جایی نرسید و یا قانون مرخصی زایمان که در سال ٩٢ ابلاغ شد و عمل به آن تنها تا سال ٩٣ صورت گرفت.

و این حاکی از عدم نظارت مجالس پیشین است و در کنار مجلس میبایست قوه قضائیه نیز در این مسئله ورود کند و از مسئولین وسازمان های اجرایی این قوانین توضیح بخواهد که چرا نسبت به اجرای قوانین مصوب شده در مجلس،کوتاهی ورزیده اند.

خانواده به عنوان کوچکترین و مؤثرترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیر ترین گروه در برابر آسیب های اجتماعی است و وضع اقتصاد فعلی کشور نیز مشکلات حادتری را متوجه خانواده ها کرده است بطوری که خانواده ها از تامین معیشت روزانه خود باز مانده اند چه برسد که بخواهند به فکر ازدواج یا فرزند آوری و تولید نسل باشند.

اگر دولت جهت حمایت از خانواده ها اکنون چاره اندیشی نکند در ٨٠ سال آینده یک جمعیت ٣٠ میلیونی پیر وفرسوده را شاهد خواهیم بود که در آن خبری از نشاط و سرزندگی و نیروی جوان نیست.

این درحالیست که خانواده در کشورهای غربی جایگاه مهمی ندارد ولی بیشترین رشد جمعیتی متعلق به این کشور هاست و حتی آمار های جهانی نشان می دهد نرخ باروری در رژیم غاصب صهیونیستی به ٣/١٩ درصد رسیده است یعنی چیزی حدود ۳ برابر نرخ باروری در ایران.

لازم به ذکر است باتوجه به بیداری کشورهای غربی واستعمارگر نسبت به مسئله نرخ جمعیت ، بی توجهی ما به مسائل حوزه خانواده می تواند آسیب های امنیتی و اجتماعی غیرقابل جبرانی را به کشور وارد کند.

در پایان امید است نمایندگان این مجلس انقلابی از ایجاد کمیسیون خانواده حمایت کنند و با توان وبصیرت بیشتری به حل مسائل بحران جمعیت و ازدواج جوانان بپردازند و با شفافیت رأی خود در این زمینه، چراغ امید واعتماد را در دل مردم ایران روشن کنند.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن