اجتماعی

نگفتیم خانواده‌ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند/ برخی جریان‌ها نمی‌خواهند سال تحصیلی برگزار شود

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ – ۲۳:۲۳ نگفتیم خانواده‌ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند/ برخی جریان‌ها نمی‌خواهند سال تحصیلی برگزار شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی جریان‌ها نمی‌خواهند سال تحصیلی برگزار شود، گفت: خانواده‌ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند و به مدارس گفتیم همه اقدامات با مشارکت خانواده‌ها باشد.

نگفتیم خانواده‌ها برای حضور فرزندان در مدرسه تضمین دهند/ برخی جریان‌ها نمی‌خواهند سال تحصیلی برگزار شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که به «پیش از این صحبتی از حضور دانش‌آموزان در مناطق قرمز نبود و حالا می‌گویید همه حضوری هستند، آیا فکر نمی کنید شتابزده عمل کردید؟»، اظهار کرد: خیر؛ تصمیمات از دو ماه قبل معلوم بود که نیمه شهریور، آغاز سال تحصیلی است و گفته بودیم در وضعیت‌های متفاوت در اشکال متفاوت عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مجموعه وزارت بهداشت اعتقادشان بر این بود که بین مناطق سفید، زرد و قرمز فاصله زیاد نیست و نگرانی شان حتی از مناطق سفید بیشتر بود چرا که آنجا عدم رعایت‌ها منجر به شیوع بیماری می‌شود؛ تجربه برگزاری مراسم دهه اول محرم مزید بر علت شد که همه مناطق را به یک شکل ببینیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: مسؤولان وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را اعلام کردند که اگر رعایت شود، برگزاری مداس اشکالی ندارد مثلا رعایت فاصله یک متر بین دانش‌آموزان، افزایش زمان کلاس درس به 35 دقیقه، تهویه مناسب مدارس و رعایت مقررات ایمن سرویس‌های بهداشتی از جمله آنهاست؛ در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته با 1500 مدیر آموزش و پرورش جلسه داشتیم و این موارد اعلام شد.

وی افزود: با دو ضرورت جدی مواجه بودیم که آیا می توانستیم آموزش را تعطیل کنیم؟ گفته بودیم که اولویت ما آموزش حضوری است مگر پروتکل‌ها اجازه ندهد. چرا حضوری؟ به جهت اینکه سال گذشته دوسوم آموزش‌ها را به صورت حضوری طی کرده بودیم ولی امسال از اول سال تحصیلی می خواهیم شروع کنیم و باید معلمان و دانش‌آموزان همدیگر را بشناسند و اگر به شرایط سخت‌تر رسیدیم، امکان ارتباط معلم و دانش‌آموزان باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هرجایی که تعداد دانش‌آموزان به حدی باشد که بتوانیم، تشکیل کلاس دهیم، انجام می‌دهیم و آنجا که تعداد دانش‌آموزان زیاد است، بچه‌ها گروه بندی می‌شوند؛ به همه مدارس اعلام کردیم، با توجه به شرایط و متراژ کلاس اقدام کنند. نکته دوم این است که باید به متخصصان خود اعتماد کنیم که وقتی می گویند با رعایت پروتکل‌ها مجاز است، انجام دهیم.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها ممکن است نگران باشند اما باید بگویم جگرگوشه آنها، جگرگوشه ماست و تلاش می کنیم مشکلی بیش نیاید اما خانواده‌ها اگر نگران هستند خودشان بیایند با مدیر مدرسه صحبت کنند و با کمک خانواده‌ها سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود.

حاجی‌میرزایی افزود: فعالیت ما بر اساس پروتکلی است که وزارت بهداشت اعلام کرده است و همین تصمیم را هم در جلسه مشترک گرفتیم. پروتکل را وزارت بهداشت می دهد و ما شرایط آموزشی را می‌دهیم. ما تابع ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت هستیم و بر اساس تشخیص آنها فعالیت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا ستاد کرونا نماز جمعه را اجازه نداد که برگزار شود و اکنون برای بازگشایی مدارس موافق است؟» ادامه داد: تناقضی وجود ندارد؛ برگزاری کلاس با 10 نفر با برگزاری اجتماع فرق می کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اصل بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: امتحانات شهریور تازه تمام شده است و امتحانات پایه دوازدهم هم به خوبی برگزار شد؛ به نظرم داوری ما در مورد بچه‌هایمان داوری دقیقی نیست.

وی در خصوص آماده شدن مدارس برای حضور دانش‌آموزان، با بیان اینکه تمام تابستان فرصت داشتیم که سرویس‌های بهداشتی مدارس را اصلاح کنیم، گفت: در این راستا 100 میلیارد تومان در سال تحصیلی گذشته و 30 میلیارد تومان هم اخیرا ابلاغ کردیم؛ البته یادمان نرود آینده کرونا نامشخص است و ما باید بتوانیم در عین ادامه زندگی، پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

* خانواده‌ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات دنیا نشان داده است که فاصله طولانی معلمان با مدرسه، باعث فشارهایی روحی و روانی در دانش‌آموزان می‌شود؛ البته تجارب و اتفاقات را دائما رصد می‌کنیم و اگر نیاز به تغییر در رویه‌ها باشد، انجام می‌دهیم.

وی افزود: فرصت می‌دهیم خانواده‌ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند و به مدارس گفتیم همه اقدامات با مشارکت خانواده‌ها باشد و مطمئن هستیم که با خانواده‌ها به تفاهم می‌رسیم.

حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا حضور دانش آموزان در مدارس اجباری است؟»، گفت: گفتیم مدارس آماده ارائه خدمات است و می‌گوییم که خانواده‌ها بیایند مدرسه فرزندشان را ببینند تا نگرانی‌شان برطرف شود و در هفته اول با مدارا با خانواده‌ها طی می‌کنیم.

وی افزود: 116 هزار مدرسه داریم و در تنوع جغرافیایی، گسترده شده است ولی وقتی تجارب کشورهای دیگر را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که رجحان حضوری در کشورهای مختلف هست.

* حضوری شدن مدارس مصوبه ستاد نیست اما مغایر آن هم نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موظف هستیم که آموزش دهیم و ستاد کرونا گفته است که در 15 شهریور سال تحصیلی را آغاز کنید، اظهار کرد: 15 شهریور روز شروع مدرسه است و اولویت با آموزش حضوری است و اگر پروتکل‌ها اجازه دهد، آموزش حضوری است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا حضوری بودن مدارس بر اساس مصوبه ستاد کروناست؟»، گفت: مصوبه ستاد نیست اما مغایر مصوبه ستاد نیست.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا با ستاد کرونای تهران جلسه داشتید و آیا رئیس ستاد موافق بازگشایی مدارس است؟»، بیان کرد: موظف نیستیم با ستاد تهران جلسه داشته باشیم اما در جلسه ستاد ملی کرونا، رئیس ستاد تهران حضور داشت و ایشان موافق بود.

* ما اعلام نکردیم که خانواده‌ها برای حضور فرزندشان در مدرسه تضمین دهند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگه تعهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه و موضوع بیمه مسؤولیت مدنی، گفت: قطعا درست نیست. اینها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و در فضای مجازی، کارهای جعلی انجام می شود. این موضوع که دانش‌آموزان با خانواده به مدرسه بیایند یا تضمین دهند را ما اعلام نکردیم.

وی در واکنش به این جمله که برخی خانواده‌ها گفتند که از ما تضمین گرفته شده است، اظهار کرد: این کار قطعا خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه است، حتما برخورد می‌کنیم. ما 116 هزار مدرسه داریم و اگر اتفاق افتاده باشد، تصمیم موردی و خطاست؛ ما و استان چنین چیزی را ابلاغ نکردیم و اگر مدرسه‌ای انجام داده حتما غلط است. رسانه‌ها و خانواده‌ها این یکی دو هفته را مدارا کنند تا شرایط مختلف را بررسی کنیم.

وی در واکنش به این پرسش که اگر بچه‌ها دچار بیماری شوند، چه کسی پاسخگوست؟»، اظهار کرد: اگر جایی پروتکل رعایت نشود، کسانی که رعایت نکردند، ضامن هستند و به خانواده‌ها گفتیم که نظارت کنند.

* رعایت پروتکل‌ها برای مدیر مدرسه الزامی است

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها برای مدیر مدرسه الزامی است و حتما اعمال می‌کند. مواردی که مطرح می‌‌شود برای ایجاد وحشت در ذهن خانواده‌ها و معلمان است و کار جریان‌هایی است که تمایل ندارند امسال، سال تحصیلی برگزار شود.

وی تأکید کرد: هر وقت پروتکل‌ها بگوید که به دلیل شیوع گسترده، مدارس تعطیل شود یا شرایط نگران کننده است، مدارس را تعطیل می‌کنیم.

* دانش‌آموزان با علائم سرماخوردگی و کرونا به مدرسه نروند

وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه حضور دانش‌آموزان در مدرسه گفت: اختیاری به شورای مدرسه دادیم و در چارچوب پروتکل‌ها باید فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اعلام کردیم دانش‌آموزی که در خانواده بیمار کرونایی دارد، به مدرسه نیاید تا زمانی که خطری وجود نداشته باشد و گفتیم اگر بچه ها علائمی از سرماخوردگی یا علائم کرونا داشتند، حتما از حضورشان در مدرسه ممانعت شود و تا هر چند روز که لازم است در خانه استراحت کنند تا از بابت سلامتی آنها مطمئن شوند.

* مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان نظارت کنند

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که «گفته می‌شود بعد از مدتی آموزش حضوری، کلاس‌ها مجازی می‌شود»، گفت: ما چنین تصمیمی نداریم. خدمات آموزشی را ارائه می‌کنیم و اگر کسی نگرانی دارد، روش‌های دیگری هست.

وی تصریح کرد: به همه مسؤولان گفتیم نظارت امسال با سال‌های دیگر متفاوت است و لازم است در هوشیاری کامل و 100 درصد باشیم و بر وضعیت مدارس سرکشی کنند؛ به مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان گفتیم که نظارت کنند.

* دانش‌آموزان با ماسک به مدرسه بیایند

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه باید ماسک بزنند، افزود: برای ضدعفونی مدارس، اعتبار در اختیار مدارس قرار گرفته است؛ اما در زمینه ماسک باید دانش‌آموزان از خانه با ماسک به مدرسه بیایند چرا که برخی از سرویس استفاده می‌کنند؛ برای برخی از مناطق که تأمین ماسک سخت است، گروه‌های خیریه فعال شدند و در این زمینه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم به تدریج شرایط را سامان دهیم و همه چیز روال مناسبی بگیرد، ادامه داد: پیش بینی ما این است که این دو هفته، مراقبت بیشتری کنیم تا مطمئن شویم همه چیز درست است.

* سامانه «شاد» فردا به‌روزرسانی می‌شود

حاجی‌میرزایی در خصوص عدم به‌روزرسانی سامانه «شاد»، گفت: سامانه «شاد» در روز 15 شهریور به روزرسانی می‌شود. 14 میلیون، معلم و اولیا در سامانه شاد عضو شدند و 17 میلیون بار این سامانه نصب شده است و فردا آماده است در دسترس همگان قرار گیرد.

وی به ویژگی‌های نسخه جدید «شاد» اشاره کرد و ادامه داد: امکان برگزاری کلاس‌های تصویری و صوتی آنلاین، تکلیف دادن و تکلیف گرفتن و تشکیل پرونده تحصیلی از جمله ویژگی‌های «شاد» است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حضور 3 میلیون دانش‌آموز به «شاد» دسترسی ندارند اما 98 درصد پوشش تلویزیونی وجود دارد و 22 ساعت شبکه‌های مختلف از فردا به ارائه آموزش می‌پردازند. دانش‌آموزانی نباید نگران باشند چرا که معتقدیم هیچکس نباید به خاطر شرایطش از آموزش محروم شود و همه تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند.

* استفاده از روش آموزش معکوس

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی و حضوری معلمان نیز گفت: آموزش با دو کیفیت پیش بینی شده است؛ برخی معلمان می‌گفتند آموزش مجازی از آنها وقت بیشتری می‌گیرد که ما کل محتوا را از پایه اول تا دوازدهم روی سامانه «شاد» بارگذاری کردیم.

وی به روش آموزش معکوس اشاره کرد و ادامه داد: ما از روش آموزش معکوس استفاده می‌کنیم که در این روش، دانش‌آموزان محتوا را از «شاد» بر می‌دارند و در خانه درس را می‌خوانند و هنگامی به مدرسه می‌روند، تمرین و رفع اشکال می‌کنند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: روش دیگری این است که اگر یک کلاس، 20 روز دانش‌آموز دارد و 10 نفر در مدرسه و 10 نفر در خانه هستند، روزی که دانش‌آموزان در مدرسه هستند، دانش‌آموزان دیگر به صورت برخط با معلم و کلاس در ارتباط باشند و از آموزش استفاده کنند.

* بوفه مدارس فعال نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بوفه مدارس فعال نیست، گفت: دانش‌آموزان میان وعده و خوراکی را با خود به مدرسه بیاورند اما توضیح دهم که ساعت‌های 75 دقیقه‌ای هر کلاس به 35 دقیقه کاهش یافته است و دانش‌آموزان به جای اینکه از ساعت 8 تا 13 در مدرسه باشند، از ساعت 8 تا 10 یا 10:30 در مدرسه هستند.

وی درباره جمعیت مدارس نیز گفت: 62 درصد مدارس دارای کمتر از 100 دانش‌آموز، 43 درصد دارای کمتر از 50 دانش‌آموز و 5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز دارند؛ مدارسی که دارای جمعیت زیاد هستند، دو نوبته یا 3 نوبته می‌شوند.

*هیچ چیز جایگزین مدرسه نمی شود

حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که برخی خانواده‌ها می‌گویند فرزندمان در خانه آموزش ببیند و به مدرسه نفرستیم، گفت: توصیه می‌کنم این کار را نکنند. هیچ چیز جایگزین مدرسه نمی شود چرا که در مدرسه ظرفیت اجتماعی توسعه پیدا می‌کند، جامعه پذیری افزایش می‌یابد و مهارت اجتماعی بالا می‌رود.

وی ادامه داد: خانواده ها نگران هستند که فرزندشان به مدرسه بیایند و ما نگرانی آنها را درک می‌کنیم اما توصیه ما این است که این کار را نکنند؛ در همین تابستان، یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی به مدرسه مراجعه کرده و غربالگری شدند؛ ما باید به بچه‌هایمان اعتماد کنیم و اگر بچه‌ها با مقررات آشنا شوند بیشتر مراقبت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی بچه‌ها وارد زندگی می‌شوند باید توانایی مقابله موثر را داشته باشند؛ سعی نکنم به جای افزایش مهارت‌های زندگی، آنها را کنار بکشیم.

وی درباره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: سازمان مدارس استثنایی هم روی «شاد» برنامه دارد و هم اینکه در سال گذشته هم در بعضی موارد، با مراجعه تک تک به آنها، آموزش داد و امسال نیز برنامه‌ریزی دارد.

* هر دانش‌آموزی که می‌تواند باید به مدرسه برود

حاجی‌میرزایی درباره وضعیت معلمان گفت: اگر معلمی خودش یا اطرافیانش کرونا گرفته است، با هماهنگی مدرسه، استراحت کند و هر موقع تستش منفی شد به مدرسه بیاید.

وی درباره رعایت پروتکل‌ها در سرویس مدارس، اظهار کرد: پروتکل درباره سرویس مدارس وجود دارد و به عنوان مثال قبل از حضور دانش‌آموز و بعد از آن باید ضدعفونی شوند؛ کمیسیونی در وزارت کشور که کار سرویس مدارس را سیاست گذاری می‌کند و انجمن اولیا و مربیان بر این موضوع نظارت دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا همه دانش‌آموزان باید فردا به مدرسه بروند، گفت: قطعا همه جا حضوری است و هر کس که می تواند باید برود و حضور پیدا کند؛ خواهشم این است که به این پدیده وسیعتر نگاه کنید. یک بُعد استمرار آموزش است و یک بُعد، جریان زندگی است و اگر همه را در کنار هم ببینیم راحت تر می توانیم تصمیم بگیریم. برای کسانی که نگران هستند آماده هستیم صحبت کنیم و امیدواریم با همکاری خانواده‌ها کار را پیش ببریم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن