اجتماعی

نیاز به اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا/ مناسب‌سازی کنکور و المپیادها برای نابینایان

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ – ۱۲:۲۶ نیاز به اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا/ مناسب‌سازی کنکور و المپیادها برای نابینایان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از وجود 23 مدرسه نابینایان در کشور خبر داد و بر لزوم ایجاد اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا تأکید کرد.

نیاز به اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان نابینا/ مناسب‌سازی کنکور و المپیادها برای نابینایان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه‌ای که امروز به مناسبت روز جهانی نابینایان به صورت ویدئوکنفرانس و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: معتقدیم که آرمان بشر ایجاد یک جامعه دوستدار انسان است و جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار معلول و آسیب‌دیدگان جسمی ـ حرکتی است.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان، با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا قوانین جامع برای متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی جامعه را به پیش ببریم، گفت: در این مسیر به دو نکته باید توجه داشت که آن هم برابری فرصت آموزشی برای آسیب‌دیدگان و معلولان و دسترسی پذیری به فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی و پرورشی است.

حسینی با اشاره به روز عصای سفید، افزود: آموزش و پرورش یکی از وجوه مهم عادلانه شدن و دسترسی‌سازی جامعه است و در جامعه توسعه یافته، پیشرفته و کمال‌جو، جلوه آموزشی برای عادلانه‌سازی و کیفیت بخشی به نظام یاددهی ـ یادگیری توجه می‌شود یعنی باید کیفیت‌بخشی شود و مدارس همسو شکل بگیرد.

وی به تاریخچه آموزش نابینایان اشاره کرد و گفت: آموزش نابینایان به 100 سال پیش باز می‌گردد و پس از آن به تدریج در استان‌های دیگر شکل گرفته است تا آنکه در سال 1369، اساسنامه سازمان استثنایی تصویب شد و از سال 1370 سازمان کودکان استثنایی با پوشش 7 گروه آسیب‌دیده مستقر شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آمار دانش‌آموزان نابینا، اظهار کرد: 23 مدرسه ویژه نابینایان داریم که 2 مدرسه نیز در حال ساخت است و تعداد 3380 دانش‌آموز نابینا در 30 رشته در این مدارس تحصیل می‌کنند؛ همچنین 4985 دانش‌آموز نیز در 77 رشته در 913 مدرسه طرح تلفیقی تحت پوشش هستند و در مجموع 8373 دانش‌آموز در 936 مدرسه و 107 رشته تحصیل می‌کنند که از این تعداد، 9 مدرسه شبانه‌روزی است و 750 دانش‌آموز در این مدارس آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در جهت عدالت آموزشی، شرایط و فضا را برای استفاده از دانش‌آموزان نابینا متناسب سازی کنیم و در این راستا، برای دانش‌آموزان نابینا کتب صوتی و کتب بریل تولید کردیم و برای دانش‌آموزان کم‌بینا نیز کتب درشت‌خط تولید کرده‌ایم.

* در 13 استان مدرسه ویژه نابینایان داریم

حسینی تصریح کرد: در 13 استان مدرسه ویژه نابینایان داریم و در 5 استان مدرسه شبانه‌روزی وجود دارد همچنین 1200 معلم به طور مشخص کار آموزش دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا را بر عهده دارندکه 350 نفر از معلمان دارای آسیب نابینایی و کم‌بینایی هستند.

وی درباره موفقیت دانش‌آموزان نابینا در کنکور نیز گفت: 149 نفر از دانش‌آموزان نابینا در کنکور شرکت کردند که از این تعداد 109 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و همچنین 7 نفر نیز رتبه زیر 10 را کسب کردند.

* ایجاد رشته موسیقی برای اولین بار ویژه دانش‌آموزان نابینا

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در 3 قلمروی فعالیت‌های آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون سازمان اقداماتی را انجام دادیم، گفت: در بخش فعالیت‌های آموزشی سالانه حداقل 120 کتاب درسی به شکل بریل، صوتی و درشت‌نما متناسب‌سازی می‌کنیم و برای اولین بار هم رشته موسیقی را برای دانش‌آموزان نابینا ایجاد کردیم.

وی به تولید محتوا در بستر شاد اشاره کرد و افزود: پایگاه جامع محتوای آموزشی داریم که همه استان‌ها در این پایگاه تولید محتوا می‌کنند که بیش از 1100 محتوا ارزیابی شده است و 137 محتوا در 25 لوح فشرده برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بیناست همچنین با توجه به این موضوع که تراز هیچ جامعه‌ای از تراز معلمش بالاتر نمی‌رود و کلید اصلی موفقیت تعلیم و تربیت، معلم با کیفیت است، 27 راهنمای معلم در این حوزه تهیه شده و 10 عنوان بسته همراه معلم تولید شده است.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی متناسب با استعداد، علاقه و نیاز جامعه انتخاب رشته کنند، اظهار کرد: بر همین اساس در مدارس خاص، رشته‌های علوم انسانی، مدیریت خانواده و موسیقی را ایجاد کردیم و در مدارس تلفیقی نیز تمام رشته‌ها عرضه می‌شود.

وی به نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل اشاره کرد و گفت: در این راستا 5 هزار نفر از معلمان و اولیا آموزش می‌بینند که در سال‌جاری هزار معلم و اولیای دانش‌‌آموز، آموزش می‌بینند تا ارتباط دانش‌آموزان و همچنین افراد ناشنوا و نابینا در جامعه مؤثرتر باشد. همچنین تاکنون 3 دوره آموزش خط بریل داشتیم.

* 9 هزار قلم عصا، عینک، تبلت و ذره‌بین به دانش‌آموزان کم بینا و نابینا اهدا شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آمایش سرزمینی برای پیش‌بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز جامعه دانش‌آموزی معلولان بیان کرد: اشاره کرد و افزود: حسینی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان گفت: بر این اساس به 105 قلم که 70 هزار وسیله می‌شود که بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و به جذب امکانات دولتی، خیرین و مشارکتی نیاز داریم.

وی با اشاره به تهیه لوح آموزشی برای دانش‌آموزان نابینا، فیلم مستند آموزشی خط بریل، توزیع 3 هزار پوستر همراه بانابینایان تا یک ماه دیگر و تولید اپلیکیشن آشنایی با نابینایی، اظهار کرد: فعالیت‌های حمایتی نیز برای نابینایان و کم بینایان شامل عصا با 200 هزار تومان، عینک با 400 هزار تومان، تبلت 800 هزار تومان و ذره‌بین 200 هزار تومان است همچنین تاکنون 9 هزار قلم عصا، عینک، تبلت و ذره‌بین با ارزش بیش از 30 میلیارد تومان به دانش‌آموزان کم بینا و نابینا اهدا شده است و امسال هم 1710 قلم از این موارد ارائه شده است.

حسینی افزود: در حوزه درمانی هم خدمات پاراکلینیکی، داروهای مستمر و دندانپزشکی ارائه شده است همچنین برای ارائه خدمات با کیفیت باید با دستگاه‌هایی در ارتباط باشیم و در این راستا در زمینه کنکور با سازمان سنجش و در زمینه المپیادها، جشنواره جوان خوارزمی و سماد با رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان جلسه داشتیم تا زمینه بیشتر حضور این گروه را فراهم کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در نظر داریم یک یا نفر از نابیانیان و کم‌بینایان را به عنوان مشاور انتخاب کنیم که حلقه اتصال ما با جامعه نابینایان و کم بینایان باشند، گفت: در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه‌اندازی کردیم همچنین دانش‌آموزان کم‌بینا نیاز به اتاق تاریک و دانش‌آموزان نابینا هم به اتاق‌های چندحسی نیاز دارند تا حواس دیگر تعریف شود اما در مدارس نداریم. فقط دو مدرسه در مشهد و خراسان شمالی اتاق چند حسی دارند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe رسپینا لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن