اجتماعی

هر شخص حقیقی و حقوقی که مانع امر به معروف و نهی از منکر شود، مجرم شناخته می‌شود

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۶:۲۵ هر شخص حقیقی و حقوقی که مانع امر به معروف و نهی از منکر شود، مجرم شناخته می‌شود

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کند، مجرم شناخته شده و اعلام جرم خواهد شد.

هر شخص حقیقی و حقوقی که مانع  امر به معروف و نهی از منکر شود، مجرم شناخته می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست فصلی اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران مقارن با هفته احیا امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، سردار محمدرضا یزدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران و فرمانده سپاه حضرت محمد(ص) تهران بزرگ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حامد فاطمی‌روش، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، سردار سرتیپ حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، عیسی فرهادی فرماندار تهران و سایر اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برگزار شد، سیاست‌ها و رویکردهای احیای امر به معروف و نهی از منکر به هم‌اندیشی گذاشته شد.

در ابتدای این نشست سردار محمدرضا یزدی، ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به بررسی ارزش و اهمیت حمایت مسئولین از امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.

تمام ظرفیت‌ها برای ترویج امر به معروف و حمایت از آمرین به معروف فعال خواهد شد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران اظهار داشت: امروز در موضوع امر به معروف و نهی از منکر با مشکلات جدی مواجه هستیم و گاهی اوقات خود ما هم از اینکه به مسائل معروف بپردازیم و یا منکری را نهی کنیم باز می‌مانیم.

وی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع تحریم و تحریف، افزود: بخش جدی از آنچه که باعث شده تا مردم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر وارد نشوند و یا از آن اجتناب کنند، تحریف‌هایی است که صورت پذیرفته است.

سرداریزدی افزود: تاکنون موضوع حجاب به تنهایی مطرح بوده است و اکثر موضوعات در صحنه‌ها و برهه‌های زمانی مختلف که می‌توانسته به توسعه‌ فرهنگی و توانمندی‌های کشور کمک کند، به دلیل تحریف‌هایی که اتفاق افتاده، مغفول واقع شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه‌ کار فرهنگی یک سری اقدامات تخصصی وجود دارد که هر دستگاه باید در آن حوزه به بررسی و احصاء آن بپردازد و همچنین یک سری وظایف عمومی وجود دارد که همه‌ نهادها مکلف به انجام آنها هستند.

در ادامه این نشست سردار سرتیپ حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ عنوان کرد: همه همکاران ما در مجموعه نیروی انتظامی مکلفند با تمام توان از آمرین به معروف حمایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تقدیر فرماندهی نیروی انتظامی کشور از مأمور وظیفه‌شناس پلیس مترو در برخورد قاطع و منطقی با منکر بد‌حجابی و انجام تذکر لسانی در ایستگاه مترو، تأکید داشت: نیروی انتظامی در تمامی بخش‌ها و با تمام توان در خدمت آمرین به معروف و ناهیان از منکر قرار دارد و بر این باور است که باید در مقابل خون شهدا و آرمان‌های حضرت امام(ره) پاسخگو باشد؛ لذا مجموعه نیروی انتظامی تهران بزرگ با بکارگیری تمام امکانات و با تمام وجود و با برنامه‌ریزی مدون و قانون‌مدار و حساب‌شده از ارزش‌های اسلامی پاسداری خواهد کرد.

در ادامه این جلسه ربانیان معاون دادستان تهران نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر، یادآور شد: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر تقدم با رویکرد ایجابی است و نه سلبی.

وی اشاره داشت: واقعیت این است که دستگاه‌های فرهنگی که بار اصلی این حوزه بر دوش آنهاست یا کاری نمی‌کنند و یا اینکه کم‌کاری می‌کنند، لذا ما بر این باوریم که باید طرحی تدوین شود که در آن سهم فرهنگی هر نهاد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده باشد و فقط برخورد انتظامی صورت نپذیرد.

خزایی مشاور استاندار تهران با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر است و به این معنا باید در پی زنده کردن معروف‌ها و ازاله منکر باشد، افزود: بایددر گام نخست موضوعات فرهنگی و آموزش را در اولویت قرار داد و در جهت تقویت بخش فرهنگی قدم برداشت.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه رسانه ملی به عنوان بازوی اجرایی نهادهای فرهنگی باید حضور موثری در جهت ترویج امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد، تمامی دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی استان تهران را برای حضور فعال و موثر در جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر فراخواند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین فاطمی‌روش، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران نیز در ادامه ضمن تسلیت ایام عزاداری و سوگواری حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین‌(ع) ، بیان داشت: وظیفه اساسی ستاد امر به معروف و نهی از منکر ترویج و گسترش امر به معروف در بین آحاد مردم و اخذ تصمیمات و سیاست‌هایی است که باعث عمومی شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر شود.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران افزود: پیش از هر چیز لازم است که آحاد مردم بدانند که امر به معروف حوزه‌های گوناگونی دارد؛ مثل قانون‌مداری و قانون‌گریزی، سبک زندگی، رفتارهای اداری و سازمانی، مسئولیت‌گریزی و مسئولیت‌پذیری و مسائل دیگری که امروز ما دچار آن شده‌ایم. متاسفانه امروزه با گفتن عبارت امر به معروف و نهی از منکر اذهان عمومی صرفا به سمت عفاف و حجاب می‌رود، همه مفاسد اجتماعی و بلکه پیش از آن زمینه‌های مفاسد اجتماعی، مشمول امر به معروف و نهی از منکر‌ هستند.

حجت الاسلام فاطمی‌روش گفت: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران بر این باوریم که احیای امر به معرف و نهی از منکر دو بخش عمده دارد؛یکی ایجاد مقتضیات احیا و دوم رفع موانع آن.

وی افزود: در مقتضیات کاملا با یک فعالیت فرهنگی روبرو هستیم و نهاد‌های مختلف باید به آن توجه ویژه کرده و وارد صحنه شوند. اقتضای احیای امر به معروف حضور همگانی مردم در عرصه امر به معروف ونهی از منکر است که در اینجا به هیچ عنوان بحث احزاب یا اقشار یا قومیت خاصی مطرح نبوده و همه اقشار جامعه را شامل می‌شود که عمده فعالیت ما در واقع باید بر این مهم باشد تا اقتضای امر به معروف که حضور همگانی مردم است صورت پذیرد.

وی افزود: در این راستا باید پیش از هر چیز عملیات انگیزشی انجام دهیم که این امر با تبیین فرهنگی در سطح اجتماع صورت می‌پذیرد تا مردم به آثار و ثمرات امر به معروف و نهی از منکر پی ببرند و در عرصه امر به معروف حاضر شوند و ادامه آن ایجاد عامل استمراری است که همان آموزش اقشار جامعه است تا با یادگیری امر به معروف صحیح از عوامل سلب انگیزه مصون بمانند.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران گفت: در قسمت رفع موانع دو مانع عمده داریم؛ یکی آسیب‌های اجتماعی ناشی از امر به معروف است که در این راستا می‌توان به تحقیر، توهین و سرزنش آمر به معروف پرداخت که همگی آنها باعث سرخوردگی آمر به معروف شده و باعث این تصور غلط می‌شود که اگر من امر به معروف و نهی از منکر نکنم، زندگی آرامتر همراه با آسایش بیشتری خواهم داشت.

وی ابراز داشت: این امر توسط فرهنگ‌سازی و یک عملیات بینشی در راستای رسیدن به یک درک منافع مشترک، ضرورت، ماهیت و آثار اجتماعی امر به معروف محقق می‌شود که در پی آن منجر به ترویج فرهنگ شنیدن امر به معروف خواهد شد.

حجت‌الاسلام فاطمی‌روش در ادامه به تبیین بسته حمایت قضایی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر پرداخته و اشاره کرد: در دوره جدید با تعاملات خوبی که با دادستان تهران داشته‌ایم، تاکید شده است که وفق ماده ۹ قانون حمایت از آمرین به معروف هر شخص حقیقی و یا حقوقی که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کند مجرم شناخته شده و اعلام جرم خواهد شد، به همین منظور تفاهم شده است که در دادسرای کارکنان دولت شعبه‌ای ویژه در نظر گرفته شود تا نسبت به این امر پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به پیگیری ظابطین قضایی حامی امر به معرف و نهی از منکر، افزودند: با همکاری معاونت اجتماعی سپاه حضرت محمد(ص) تهران و دفتر هماهنگی قوه قضاییه و نیروهای مسلح ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، مسأله ضابطین قضایی در حال پیگیری است.همچنین با همکاری دفتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران تهران بزرگ با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، امکان بهرمندی از خدمات دفتر حمایت قضایی ایثارگران در جهت مشاوره قضایی و وکالت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر فراهم آمده است.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران افزودند: امروز یکی از مهمترین مشکلات و موانع امر به معروف فرهنگ عدم پذیرش نسبت به آن است که در صورت فعالیت موثر شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات فرهنگ شنیدن امر به معروف و تقدیر از آمرین رایج شده و مسئولین ادارات خود را مکلف به شنیدن امر به معروف می‌دانند.

وی اظهار داشت: در راستای ضرورت کار فرهنگی و در حوزه برخورد ایجابی در امر به معروف و نهی از منکر با نهادهای تبلیغی هم همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران بحث ارشاد در حوزه مفاسد اخلاقی بانوانرا پیگیری می‌کنیم. همچنین در راستای رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز با تشکیل گروه‌های جهادی در شانزده عرصه تخصصی نهضت مطالبه‌گری را با اولویت مسئولین به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران ضمن قدردانی از حضور مسئولین استانی و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران، اظهار داشت: بنیه فرهنگی کشور بسیار قوی است و بدنه جامعه از این توان فرهنگی قوی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این بنیه فرهنگی در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته است، از نهادهای فرهنگی خواست تا با تبلیغات وسیع و هماهنگی‌های موثر، در این راستا هم‌افزایی بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد تأکید داشت: اگر یک تناسب بین جمعیت و ظرفیت‌های حاکمیتی برخورد کننده با تخلف صورت پذیرد ما شاهد یک احساس امنیت بالا در جامعه خواهیم بود.

وی گفت: ما آماده هستیم که در این راستا به کمک نیروی انتظامی شتافته و ضمن حمایت از آنها، هر ظرفیتی که منجر به پیشبرد بهتر اهداف و انجام ماموریت‌های آنان شود را فعال کنیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران تأکید کرد: در گسترش معروف باید تدبیر شود تا اینکه ما فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را گسترش دهیم و از تمام نهادهایی که در این حوزه مسئولیت دارند انتظار می‌رود که در این زمینه بیش از پیش فعالیت خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن