اقتصادی

واکنش سازمان برنامه به یک گزارش درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰/ توضیحاتی که صرفا برای خالی نبودن عریضه داده شد

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۶ واکنش سازمان برنامه به یک گزارش درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰/ توضیحاتی که صرفا برای خالی نبودن عریضه داده شد

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتشار گزارش «رمزگشایی از معمای ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰» در خبرگزاری فارس، توضیحاتی ارائه داد و عملا ابهامات موجود درباره این موضوع را تشدید کرد.

واکنش سازمان برنامه به یک گزارش درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰/ توضیحاتی که صرفا برای خالی نبودن عریضه داده شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرکز اطلاع رسانی، روابط‌عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به انتشار گزارش «رمزگشایی از معمای ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰» در خبرگزاری فارس در تاریخ 14 آذرماه، توضیحاتی برای این خبرگزاری ارسال کرده که متن کامل آن در ادامه آمده است:

۱-پیش‌بینی درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی براساس پیش‌بینی سه مؤلفه میزان صادرات، قیمت صادراتی و نرخ تسعیر ارز تعیین می‌شود که هر سه مؤلفه در حین اجرای بودجه نسبت به پیش‌بینی صورت‌گرفته قابلیت تغییر خواهند داشت؛ اما هدف‌گذاری صورت‌گرفته در جهت تلاش برای تحقق ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد عامل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص صادرات گاز است.

2- در محاسبات صورت‌گرفته توسط خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که ظاهراً تلاش بسیاری شده با مهندسی معکوس، نرخ تسعیر ارز بودجه و میزان صادرات محاسبه شود، میزان صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز مغفول مانده است که ضروریست در محاسبات به لحاظ نمودن آنها نیز توجه گردد.

3- درخصوص نرخ ترجیحی موردنظر، دقت در مفاد لایحه بودجه خصوصاً مفاد جزء (۴) بند (ب) تبصره (۱) لایحه بودجه مورد تأکید است.

4- به لحاظ تخصصی بودن موضوع تنظیم لایحه بودجه و ضرورت تدقیق و نهایی شدن تمام محاسبات، ارائه اطلاعات به رسانه‌ها تا قبل از نهایی شدن لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی مقدور نیست که متأسفانه برخلاف اخلاق حرفه‌‌ای در مطلب خبرگزاری این محدودیت زمانی، به روزه سکوت تعبیر شده است.

* واکنش خبرگزاری فارس به توضیحات سازمان برنامه و بودجه

با توجه به توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره گزارش خبرگزاری فارس با موضوع ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه 1400، نکات زیر قابل ذکر است:

الف- خبرگزاری فارس در گزارش مذکور با توجه به اعداد مندرج در جداول بودجه و اظهارات مقامات دولتی درباره لایحه بودجه 1400، به این موضوع اشاره کرده بود که میزان ارز 4200 تومانی پیش بینی شده در این لایحه بودجه برخلاف اظهارات مقامات ارشد سازمان برنامه و بودجه، 4.15 میلیارد دلار است و نه 8 میلیارد دلار. با این وجود، در توضیحات سازمان برنامه و بودجه هیچ اشاره ای به این موضوع نشده و این سازمان ترجیح داده است درباره این ارقام سکوت کند.

ب- سازمان برنامه و بودجه با ادعای محاسبه میزان صادرات از طریق مهندسی معکوس توسط خبرگزاری فارس، به این موضوع اشاره شده که در محاسبات این خبرگزاری، میزان صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز مغفول مانده و ضروری است در این محاسبات آنها هم لحاظ شوند. این در حالی است که اولا: تنظیم لایحه بودجه 1400 بر مبنای صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در روز، اظهارنظر مقامات ارشد دولتی از جمله رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه است و خبرگزاری فارس در این زمینه، هیچ مهندسی معکوس یا محاسبه ای انجام نداده بلکه به این اظهارات مقامات ارشد دولتی استناد کرده است، ثانیا: همانطوری که مقامات سازمان برنامه و بودجه بهتر از هر کسی می دانند و تصویر آن هم در گزارش خبرگزاری فارس منتشر شده بود، در جدول شماره 5 لایحه بودجه 1400 صراحتا بیان شده است که منابع حاصل از صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در این لایحه با نرخ ETS که مقامات سازمان برنامه و بودجه مدعی هستند حدود 11500 تومان است و قطعا با نرخ ارز 4200 تومانی (ارز ترجیحی) متفاوت است، محاسبه شده است. در نتیجه، این بخش از درآمدهای نفتی هیچ ارتباطی به میزان ارز 4200 تومانی که دولت قصد دارد سال آینده بابت واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد، ندارد و اشاره به این موضوع در توضیحات سازمان برنامه و بودجه، صرفا مصداق آدرس غلط دادن بابت گمراه کردن مردم و رسانه هاست.

ج- تاکید سازمان برنامه و بودجه بر مفاد جزء (۴) بند (ب) تبصره (۱) لایحه بودجه 1400 که درباره شیوه استفاده از منابع وصولی ناشی از تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) است، بسیار مبهم و فاقد ارزش است زیرا موضوع اصلی گزارش خبرگزاری فارس، میزان ارز 4200 تومانی است که دولت در سال آینده می خواهد بابت واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و در این جزء از لایحه بودجه 1400 و ردیف های درآمدی و هزینه ای مرتبط، هیچ اشاره ای به حجم درآمدهای دولت بخاطر این اقدام نشده است. در واقع، با توجه به ابهامات مطرح درباره میزان ارز 4200 تومانی که دولت می خواهد در سال آینده بابت واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، میزان منابع حاصل از تغییر نرخ ترجیحی به نرخ ETS در هاله ای از ابهام قرار دارد.

د- بند آخر توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره عدم ارائه بخشی از اطلاعات لایحه بودجه مانند میزان ارز 4200 تومانی قبل از نهایی شدن لایحه و تقدیم آن به مجلس بخاطر تخصصی بودن موضوع تنظیم لایحه بودجه و ضرورت تدقیق و نهایی شدن تمام محاسبات، هم واقعا عجیب به نظر می رسد زیرا برخلاف رویه دولت و سازمان برنامه و بودجه درباره لوایح بودجه 98 و 99 است. ضمنا جالب اینجاست که حتی بعد از تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس هم سازمان برنامه و بودجه حاضر نیست به ابهامات مطرح درباره میزان ارز 4200 تومانی سال آینده پاسخ دهد.

در مجموع، می توان گفت مرکز اطلاع رسانی، روابط‌عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه این توضیحات را صرفا برای خالی نبودن عریضه به خبرگزاری فارس ارسال کرده و این سازمان با خودداری از ارائه توضیحات درباره ابهامات مهم موجود درباره برنامه دولت بابت تخصیص ارز 4200 تومانی بابت واردات کالاهای اساسی در سال آینده، عملا این ابهامات را تشدید کرده است.

گفتنی است وقتی خودداری معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ دادن به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان درآمدهای ارزی نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه 1400 در نشست خبری 15 آذرماه را در کنار سایر رفتارهای این سازمان مانند ارائه این توضیحات به خبرگزاری فارس قرار می دهیم، این دیدگاه تقویت می‌شود که سازمان برنامه و بودجه برخلاف شعارهای فراوان و عمدتا توخالی که درباره شفافیت بودجه می دهد، از شفاف کردن برخی اطلاعات مهم لایحه بودجه 1400 خودداری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز هفت گردون زمزم فراگستر رسپینا لاستیک بارز سفر می ایران فان بیمه البرز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن