اجتماعی

واگذاری 91 بنای تاریخی به بخش خصوصی/ بهره‌برداری از حمام‌های تاریخی با کاربری درمانی

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۳:۱۳ واگذاری 91 بنای تاریخی به بخش خصوصی/ بهره‌برداری از حمام‌های تاریخی با کاربری درمانی

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از واگذاری 91 بنای تاریخی به بخش خصوصی تا یک ماه آینده خبر داد.

واگذاری 91 بنای تاریخی به بخش خصوصی/ بهره‌برداری از حمام‌های تاریخی با کاربری درمانی

هادی میرزایی مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی این خبرگزاری، اظهار داشت: صندوق احیاء به استناد بند ز ماده 114 احکام دائمی قانون برنامه چهارم توسعه کشور به منظور تعیین و اعطا مجوز کاربری و بهره برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی قابل احیاء از طریق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی داخلی و خارجی ایجاد شده است.

وی افزود: وظایف و اختیارات مندرج در اساسنامه صندوق و بند ج ماده 1 آیین‌نامه نحوه انتقال مالکیت آثار قابل احیاء که هر دو به تصویب هیأت وزیران رسیده، اختیار تعیین و تغییر کاربری متناسب با شأن آثار را جزء اختیارات ذاتی و انحصاری صندوق احیاء است.

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ادامه داد: هدف قانونگذار از تصویب این قانون، احیاء ابنیه تاریخی کشور و باز زنده سازی آن توسط سرمایه بخش خصوصی بوده است. این بناها مرمت می‌شوند و تمامی ابنیه یاد شده با کاربری که در دوره خود مورد استفاده بوده و متناسب با نیاز‌های روز برای تأمین بخشی از زیرساخت های گردشگری احیاء می‌شوند.

میرزایی گفت: با تصویب ماده 8 قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی و فرش دستباف به منظور حمایت توسعه و ترویج صنایع دستی و فرش دستباف صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی فرهنگی تغییر نام داد و متعاقب آن، دولت مکلف شد اساسنامه جدید را اصلاح و تنظیم کند که سرانجام در اردیبهشت سال جاری علی رغم شرایط ویژه‌ای که با شیوع بیماری منحوس کرونا در کشور حاکم بود، این مهم در دستور هیأت دولت قرار گرفت و با تصویب اعضا، این اساسنامه در 21 اردیبهشت سال جاری برای تأیید به شورای نگهبان ارجاع شد.

وی گفت: ان شاء الله پس از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ آن، اقدامات صندوق با برنامه‌هایی که در حال تدوین آن هستیم شروع خواهد شد.

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد: در تدوین اساسنامه جدید صندوق، تمامی نقش‌های حمایتی، توسعه‌ای و ترویجی که برای صنایع دستی و فرش دستباف دیده شده است برای احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی نیز مدنظر قرار گرفته است.

میرزایی گفت: در اساسنامه قبلی صندوق بسیاری از اقدامات حمایتی دیده نشده بود اما به لطف اقدامات کارشناسی و بهره‌مندی از نظرات صاحبنظران حوزه‌­های مرتبط با فعالیت‌های صندوق، در اساسنامه جدید حمایت، توسعه، ترویج و تعیین و اعطای کاربری به درستی ملاک عمل قرار گرفته شده است و ما تلاش داریم در تدوین آیین نامه اجرایی و دستور العمل‌های مرتبط با ملاک عمل قرار دادن همه ذی نفعان از خرد جمعی صاحبنظران بیشترین بهره‌مندی را داشته باشیم.

واگذاری ۷۵۲ بنای تاریخی و فرهنگی به صندوق

وی اعلام کرد: تاکنون 752 بنای تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه صنایع دستی و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واگذار شده است تا از طریق این صندوق با سرمایه گذاری بخش خصوصی، بتوانند در مسیر احیاء و مرمت قرار گیرند.

میرزایی افزود: البته طی 15 سال گذشته که صندوق فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون تعداد 97 بنای تاریخی به بخش غیر دولتی واگذار شده و طی یک ماه آینده 91 بنای تاریخی دیگر نیز با چاپ آگهی و انتشار فراخوان عمومی در قالب مزایده عمومی در فرآیند واگذاری حق بهره برداری قرار می‌گیرند.

میرزایی گفت: صندوق در واگذاری‌های خود همه استان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و در مزایده‌های پیش‌رو در استان سیستان و بلوچستان نیز بناهایی آماده واگذاری است. همچنین در حال حاضر 40 بنا به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم با افزایش بناهایی که پس از احیاء و مرمت به مرحله بهره برداری می‌رسند نمونه‌های موفق احیاء ابنیه تاریخی بیش از پیش در معرض دید عموم قرار گیرند.

مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی یادآور شد: در تلاش هستیم که 10 حمام تاریخی با کاربری درمانی و بهداشتی واگذار کنیم که این حمام‌ها در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

آغاز مرمت حمام تاریخی شیخ بهایی

وی بیان داشت: عملیات مرمت حمام‌ تاریخی شیخ بهایی به زودی آغاز می‌شود، در گذشته بخشی از این حمام به عنوان فروشگاه و بخشی به عنوان انبار استفاده شده و به نوعی 50 درصد مالکیت خصوصی داشته است که با هماهنگی میراث فرهنگی اصفهان حمام شیخ بهایی با کاربری حمام احیاء خواهد شد و تعدادی از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف مطالعاتی را انجام داده‌اند که مشعل این حمام که به دلیل انجام مداخلاتی دچار آسیب شده بود دوباره روشن شود.

میرزایی با بیان اینکه توسعه زیر ساخت های گردشگری به‌وسیله باززنده‌سازی ابنیه تاریخی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از راهبردهای مهمی است که هم اکنون در صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی دنبال می‌شود، گفت: حفظ ثروت‌های میان‌نسلی علاوه بر تأثیرات مطلوب در استفاده از ظرفیت‌های درون‌زای اقتصاد کشور، اثربخشی به‌سزایی در حفظ هویت اسلامی و ایرانی دارد و دقت نظر متخصصان امر در حفظ شأن و اصالت بناهای تاریخی در مرحله باززنده سازی و بهره برداری، این اثربخشی را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن