سیاسی

پیام کمیته تخصصی فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس به‌مناسبت هفته سلامت مردان

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ – ۱۷:۵۳ پیام کمیته تخصصی فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس به‌مناسبت هفته سلامت مردان

کمیته بهداشت و درمان فراکسیون سازمان های مردم نهاد مجلس، در پیامی با تبریک هفته سلامت مردان، توصیه‌هایی در این زمینه مطرح کرد.

پیام کمیته تخصصی فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس به‌مناسبت هفته سلامت مردان

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، کمیته بهداشت و درمان فراکسیون سازمان های مردم نهاد مجلس، در پیامی با تبریک هفته سلامت مردان، نکاتی را برای سلامت جسم و روح مردان مطرح کرد.

در این پیام آمده است: با توجه به اینکه یکی از مهمترین رسالت های کمیته بهداشت و درمان فراکسیون سازمان های مردم نهاد در مجلس، حساس سازی و آگاه سازی آحاد مردم در زمینه مسائل بهداشتی و سلامتی جامعه است و از آنجاییکه هفته سلامت مردان یکی از با اهمیت ترین مناسبت های حوزه سلامت در تقویم کشور است. ضرورت دارد در مورد این هفته و اهمیت آن سخن گفت.

از سال 1385 مقرر گردید اولین پنجشنبه اسفند ماه بعنوان روز سلامت مردان نامگذاری گردد. که هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی و درحد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی از سوی سمن های فعال در حوزه سلامت صورت می گیرد. اما اکنون با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به همین نام هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) برگزار می گردد.

با توجه به اهمیت موضوع هر ساله از طرف وزارت بهداشت شعارهایی برای هر روز هفته تعیین می گردد و فعالیت ها در این راستا انجام می پذیرد. نامگذاری های امسال وزارت بهداشت برای هفته سلامت مردان تحت تاثیر همه گیری بیماری کرونا و برای حفظ سلامت مردان در برابر ویروس کووید 19 می باشد.

۱ اسفند: حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان

۲ اسفند: بهبود و حفظ سلامت روان مردان در بحران کرونا

۳ اسفند: شیوه زندگی سالم در بحران کرونا با تاکید بر چاقی

۴ اسفند: سرطان های شایع مردان و مراقبت های پیشگیرانه در دوره کرونا

۵ اسفند: کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار

۶ اسفند: نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقا سلامتی خود در دوره کرونا

۷ اسفند: (روز پدر) گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا

اولین روز هفته سلامت مردان «حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان» نامگذاری شده است. چرا که بحث خانواده و جمعیت یکی از مهمترین مسائل روز کشور است و یکی از اهداف و ثمرات مهم زندگی زناشوئی نعمت داشتن فرزند و بقای نسل است که در همه جوامع و فرهنگها هدفی پسندیده و ارزشمند محسوب شده و سبب استحکام خانواده می گردد.

لذا مادر شدن و پدر شدن از آرمانهای والای زندگی مشترک زناشوئی بـه شـمار مـی‌آیـد و نابـاروری مـسئله ای آزار دهنـده محـسوب می شود. علاوه بر ویژگی های بیولوژیکی مردان، عواملی نظیر: فشار های روانی، بیماری های مزمن، شیوه زندگی، تغذیه، استعمال دخانیات و… بر باروری مردان تاثیر می گذارند که اصلی ترین راه مقابله با این مسائل مراقبت مردان از خود و رعایت اصول بهداشتی است.

علاوه بر موارد مطرح شده، نتایج تحقیقات نشان داده است؛ اگرچه همه افراد جامعه در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دوفاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند. میزان ابتلا در سالهای پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است و علائم شدیدتری از این بیماری در این گروه های سنی دیده می شود. همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده است. لذا ضرورت دارد اصول بهداشتی توسط مردان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت گردد. باید خاطر نشان کرد؛ هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی کند. همچنین در زمان فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کافی در مردان از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می برد؛ هم چنین در کاهش استرسهای ناشی از این بیماری مهلک موثر می باشد.

در اینجا باید دانست که چرا احتمال ابتلا مردان به بیماری کرونا زیاد است؟ مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش بازی می کنند ، عبارتند از: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی ، هورمونی و آنزیمها ، دلایل مربوط به سبک زندگی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت که سبب می شود مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دستها و استفاده از ماسک ورزند. همچنین وجود بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت و بیماری عروق مغز بیشتر در مردان نسبت به زنان و همینطور رفتارهای ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف دخانیات .بنابراین عوامل تاثیرگذار به شش دسته تقسیم می شوند:

ویژگی های بیولوژیکی: برخی مطالعات بیانگر این موضوع است که ممکن است به دلیل برخی ویژگی های زیستی مرتبط با کروموزم X و هورمون های مختلف با خطر بیشتری برای ابتلا به کووید 19 مواجه باشند.

شغل و مسئولیت های اجتماعی: اکثریت مردان در بیرون از خانه شاغل هستند. تماس آنها با محیط خارج از خانه و ارتباط با افراد متعدد باعث می شود بیشتر در معرض ابتلا به کووید 19 قرار بگیرند. مردان بایستی برای حفظ سلامتی خود و خانواده شان حداکثر اصول بهداشتی و دستورالعمل های مقابله با این بیماری را رعایت نمایند.

بیرون رفتن از منزل برای تهیه اقلام مورد نیاز خانواده: اکثریت مردان مسئولیت خرید اقلام مورد نیاز خانواده را بر عهده دارند. به همین دلیل مجبور هستند برای تهیه این اقلام به مکان های پرخطر و آلوده که فاصله اجتماعی کمتر در آنها رعایت می شود، بروند. توصیه می شود تعداد دفعات خرید به حداقل برسد و خرید کردن فقط در جهت تامین مایحتاج اصلی شامل: مواد غذایی، بهداشتی و دارویی باشد.

باورهای غلط در مورد مردانگی: باور های غلطی مانند برتر بودن یا قویتر بودن مردان نسبت به زنان باعث می شود که مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت دهند. مردان بایستی اصول بهداشتی تعریف شده مانند؛ شستشوی مکرر دستها و ضدعفونی کردن آنها، و استفاده از ماسک را رعایت نمایند.

بیماری های مزمن در مردان: بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی و دیابت از عوامل مهم مرگ و میر در زنان و مردان هستند. اما بنظر می رسد این عوامل خطر مرگ و میر را در مردان مبتلا به کووید 19 افزایش می دهند. به همین دلیل مردانی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند، باید به مراقبت بیشتر از خود توجه داشته باشند.

رفتار های ناسالم دربین مردان: تغذیه ناسالم، کم تحرکی و استعمال دخانیات تاثیر منفی بروی سلامتی دارند. متاسفانه شیوع این رفتار های ناسالم در بین مردان بیشتر از زنان است. مردان بایستی برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان در مقابل ویروس کووید 19، رفتار های ناسالم خود را شناسایی کرده و سعی در تغییر آنها به رفتار سالم نمایند. همانطور که گفته شد یکی از رفتارهای ناسالم استعمال دخانیات است؛ از آنجاییکه دود ناشی از مصرف دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه ها می شود.لذا هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده تری ایجاد می کند.

بنابراین مناسبت مذکور فرصت مغتنمی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه مردان، سازمانهای دولتی، غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد در خصوص کووید ۱۹ به شمار می آید . در چنین شرایطی اطلاع رسانی ، تلاش برای افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامتی به طور کلی و بیماری کووید ۱۹ به شکل اختصاصی مبتنی بر ویژگی های فرهنگی و اجتماعی هر منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه ی برنامه های بهداشتی پایه می تواند به عنوان یک راهکار برای عبور از بحران فوق بوده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.

انتهای پیام/

هفت گردون

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش هفت گردون هتل پرشیا بیمه رازی زمزم لاستیک بارز ارم کیش

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن