اقتصادی

کاهش ترانزیت ریلی/ تکاپوی کشورهای رقیب ایران در منطقه جهت جذب بارهای ترانزیتی

سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۱:۲۵ کاهش ترانزیت ریلی/ تکاپوی کشورهای رقیب ایران در منطقه جهت جذب بارهای ترانزیتی

تکاپوی کشورهای رقیب ایران در منطقه جهت جذب بارهای ترانزیتی هشداری است که باید مسئولان آن را جدی گرفته و اجازه ندهند تا این فرصت اقتصادی و راهبردی مهم برای ایران از دست برود.

کاهش ترانزیت ریلی/ تکاپوی کشورهای رقیب ایران در منطقه جهت جذب بارهای ترانزیتی

به گزارش خبرگزاری فارس، بهنام جمشیدی، کارشناس حمل و نقل در مورد ظرفیت ایران برای ترانزیت بار نوشت: طبق آمارهای رسمی، در سال 96 بار ریلی ترانزیت شده از ایران برابر با 1.6 میلیون تن بود، با وجود فاصله زیاد این رقم از افق های ترانزیتی متصور برای کشور، این آمار با تغییرات کمی در سال 97 نیز تکرار شد و ترانزیت ریلی در این سال به بیشترین حد خود در 10 سال گذشته رسید.

ترانزیت ریلی در سال 98 با افت شدید و معنا دار از رکورد سال قبل خود فاصله گرفته و به 0.6 میلیون تن در این سال تنزل کرد.

کاهش بیش از 60 درصدی ترانزیت کالا در سال 98 نقطه ای سوال برانگیز در کارنامه بدنه مدیریتی راه آهن است.

عنوانواحد1395139613971398تغییر 98 نسبت به 97
جابه جایی بار ترانزیت ریلیمیلیون تن1.11.61.66.62- درصد

هفته گذشته مدیرعامل راه آهن با ادعای افزایش 29 درصدی ترانزیت سال 99 نسبت به سال 98، این افزایش را رشدی در ترانزیت ریلی خواند، این در حالی است که در صورت صحت این ادعا، آمار ترانزیت ریلی سال 1399 می‌تواند به 0.8 میلیون تن در این سال رسیده باشد، یعنی تنها نصف بار ترانزیت شده ریلی در سال 97.

این آمار نه تنها رشدی برای راه آهن محسوب نشده، بلکه نیازمند پاسخگویی مسئولان مربوطه در نهاد مذکور نسبت به افت شاخص ترانزیت ریلی در دو سال اخیر است.

در سال 99 به دلیل بسته شدن شماری از مرزهای جاده ای میان ایران و کشورهای همسایه در مقاطعی از سال، تقاضا برای حمل و نقل و ترانزیت ریلی افزایش داشته و این اتفاق فرصتی برای راه آهن، جهت رکوردشکنی ترانزیت ریلی بین سال های اخیر بود.

همچنین طبق برنامه پنج ساله ششم توسعه که در سال 96 به تصویب رسید، دستگاه های ذیربط موظف به ارتقاء 30 درصدی ترانزیت تا سه سال پس از ابلاغ این برنامه شده اند؛ اما در پایان سال 99، ترانزیت در هر سه بخش جاده‌ای، ریلی و هوایی نسبت به سال تصویب برنامه ششم دچار کاهش شده که در این بین ترانزیت ریلی با 44 درصد کاهش، بیشترین تنزل در ترانزیت کالای بین‌المللی را داشته است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، در صورت عملکرد صحیح و بهینه دستگاه های ذیربط، خصوصا راه آهن و نهادهای مرتبط با دیپلماسی اقتصادی، سالانه حداقل 100 میلیون تن کالای ترانزیتی بین المللی قابلیت گذر از شبکه ریلی ایران را دارد که بیش از 7 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.

در این بین این کاهش ترانزیت دلایل مختلفی خصوصا در حوزه ضعف بهره وری دارد، تکاپوی کشورهای رقیب ایران در منطقه جهت جذب بارهای ترانزیتی هشداری است که باید مسئولان آن را جدی گرفته و اجازه ندهند تا این فرصت اقتصادی و راهبردی مهم برای ایران از دست برود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون بیمه رازی زمزم بیمه رازی زمزم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن