اقتصادی

یک تیر و دو نشان دولت با سازوکار صندوق سهام پروژه/سود سهام‌داران در مقابل توسعه زیرساخت کشور

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ – ۲۳:۰۳ یک تیر و دو نشان دولت با سازوکار صندوق سهام پروژه/سود سهام‌داران در مقابل توسعه زیرساخت کشور

توسعه تامین مالی با استفاده از سازوکار صندوق سهام پروژه علاوه بر ایجاد موقعیت سود برای سهام‌داران زمینه توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور را مهیا می‌کند.

یک تیر و دو نشان دولت با سازوکار صندوق سهام پروژه/سود سهام‌داران در مقابل توسعه زیرساخت کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس در شرایط کنونی از وضعیت این بازار ناراضی هستند و اغلب از زیان بسیاری از نمادهای بورسی گله دارند. در این بین کمتر سهمی یافت می‌شود که از سازوکار بیمه‌ای برخوردار باشد و یا به نحوی نوسان قیمت کند تا اصل سرمایه سرمایه‌گذار از گزند تورم در امان بماند.

در چنین شرایطی برخی از سازوکارهای تامین مالی در ادبیات دنیا نظیر صندوق‌های سهام پروژه وجود دارد که به‌کار گیری آن علاوه بر افزایش عمق بازار می‌تواند زمینه کسب سود برای سهامداران و همچنین توسعه پروژه‌های عمدتا زیرساختی کشور را به همراه داشته باشد.

*صندوق سهام پروژه، شیوه مطمئن تامین مالی

به گزارش فارس، صندوق تخصصی پروژه نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین عمرانی اشاره شده در اساسنامه صندوق می پردازد. در حقیقت صندوق‌های سرمایه گذاری شیوه اجرایی خود را منطبق بر اساسنامه هدایت می‌کنند.

اهداف این صندوق‌ها شامل تامین منابع مالی موردنیاز برای پروژه ، بهره‌مندی سرمایه‌گذاران خرد از سود ناشی از اجرای پروژه و مصونیت سرمایه‌های خرد از ریسک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در یک پروژه است.

بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ای می‌توانند ابزاری برای تامین منابع مالی پروژه در نظر گرفته‌ شوند. این صندوق‌ها می‌توانند به عنوان نهادهای مالی تحت نظر سازمان بورس بر پروژه‌های خاص تمرکز کنند، تامین منابع مالی پروژه از یک سو و کسب بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران از سوی دیگر، هدف اصلی ایجاد چنین صندوق‌هایی تلقی می‌شود.

در صورت تامین مالی پروژه در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری، عملا پروژه شخصیت حقوقی پیدا می‌کند و وضعیت مالی و حسابداری منحصر به خود را می‌یاید. تمرکز سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر چنین صندوقی بر سودآوری پروژه و امکان پذیری اجرای آن در چارچوب برنامه زمان‌بندی از پیش تعیین شده خواهد بود.

*نقدینگی جذب شده توسط صندوق سهام پروژه در عمر عملیات خارج نمی‌شود

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس اقتصادی در بیان اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان به عنوان نمونه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ای می‌توانند الگوی مناسبی برای طراحی چنین صندوق‌هایی باشند، گفت:« با این وجود مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌ای نسبت به انتشار اوراق مشارکت می‌تواند مشتمل بر موارد نظیر عدم خروج نقدینگی در طول عمر پروژه به دلیل عدم تقسیم سود پروژه‌ای که هنوز به پایان نرسیده است، باشد.»

یکی دیگر از مسائل ویژگی‌های مثبت صندوق‌های سهام پروژه مسئله تسهیل شرایط کارفرمایی پروژه است. در همین رابطه، اصغر محمدی، کارشناس تامین مالی در تشریح نکات مثبت تامین مالی پروژه‌ای با استفاده از صندوق سهام پروژه گفت:« نبود الزامات ویژه برای کارفرما و تفکیک پروژه از مالک آن در فرایند تامین مالی و عملا گسترش دامنه شمول از معجزات این شیوه تامین مالی تلقی می‌شود.»

این کارشناس تامین مالی ضمن تاکید بر اینکه عوامل اجرایی و نظارتی پروژه و چگونگی اجرای آن به جای تمرکز بر شرایط مالی و وثایق مالک مورد تاکید صندوق سهام پروژه است، گفت:« نظارت و تمرکز ویژه بر هر پروژه به عنوان یک هویت مستقل و بهبود فرایندهای مدیریتی و اجرایی آن به علاوه تقسیم سود واقعی هر پروژه میان سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی آن از دیگر ویژگی‌های مثبت این شیوه تامین مالی است.»

* استفاده از حداکثر پتانسیل اقتصاد ملی با استفاده از صندوق سهام پروژه

با توجه به نوپا بودن این شیوه تامین مالی در کشور یک سوال اساس ممکن است، پیرامون این شیوه تامین مالی مبنی بر اینکه راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری برای یک پروژه چه مزیتی در برابر تاسیس شرکت دارد، مطرح شود. در پاسخ این پرسش، می‌توان به کلیه مزایای راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در برابر شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد. برای مثال کلیه هزینه‌های اداری، خرید ساختمان، تجهیز دفاتر، دستمزد نیروی انسانی، هزینه های جاری نگهداری، هیچ یک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحمیل نمی‌‎شوند.

از طرفی کل فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری که محدود به فعالیت عملیاتی است از طریق برون سپاری به اجرا در می‌آید. مضاف بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول معافیت‌های مالیاتی قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیز می‌شوند.

به این ترتیب ضرورت دارد به منظور استفاده از حداکثر پتانسیل اقتصاد ملی، توجه به تأمین مالی پروژه محور مدنظر تصمیم سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار تریبون هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان هفت گردون بیمه رازی زمزم بایا لاستیک بارز بیمه البرز رسپینا سفر می ایران فان

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن