سیاسی

عدم حمایت مناسب از تولیدات کشاورزی و دامپروری/ افزایش قیمت واکسن مورد نیاز دام

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۴:۰۵ عدم حمایت مناسب از تولیدات کشاورزی و دامپروری/ افزایش قیمت واکسن مورد نیاز دام

یک فعال سابق دانشجویی با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در حمایت از تولیدات داخلی گفت: متاسفانه ما در حوزه حمایت از تولیدات داخلی در حوزه کشاورزی و دامداری شاهد مشکلاتی هستیم که آسیب‌هایی را برای حوزه به همراه خواهد داشت.

عدم حمایت مناسب از تولیدات کشاورزی و دامپروری/ افزایش قیمت واکسن مورد نیاز دام

شایان نادری فعال سابق دانشجویی و پژوهشگر حوزه امنیت غذایی و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در حمایت از تولیدات داخلی گفت: متاسفانه ما در حوزه حمایت از تولیدات داخلی گاهی شاهد مشکلاتی هستیم، مثلا در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی نیازمند حمایت‌های ویژه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی حوزه هستیم ولی متاسفانه با روندی که وجود دارد سیاست‌های خلاف آن را شاهد هستیم و به جای اینکه سیاست‌ها حمایتی باشد در راستای اخلال در بحث عرضه و تقاضا و در ادامه افزایش قیمت هاست.

نادری یادآور شد: ما طی سال‌های اخیر تنش های مختلفی را در بحث کشاورزی دیدیم. از بحث خرید تضمینی گرفته محصولات کشاورزی تا بحث واردات کالاهای استراتژیک و همچنین بحث حمایت از تولید داخلی، اما اخیراً در بحث واکسن‌های حوزه دام و طیور ما در دو مرحله شاهد افزایش قیمتها بودیم که این مسئله فشارهای زیادی را به دامدار ما وارد کرده است.

وی اضافه کرد: ما در اوایل سال ۹۹ شاهد افزایش ۴۵ درصدی قیمت واکسن های مورد نیاز برای دام و طیور بودیم و دقیقاً ۳۰ شهریور ماه هم مجدداً طی ابلاغیه‌ای شاهد افزایش ۷۰ تا ۱۳۵ درصدی قیمت ها بودیم که این افزایش قیمت ها فشار زیادی را به تولید کننده داخل وارد می‌کند.

فعال سابق دانشجویی اظهار داشت: موسسه واکسن و سرم سازی رازی مدعی است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید مواد اولیه وارداتی برخی داروها تخصیص داده نشده و مجبور هستند با ارز نیمایی مواد اولیه را تامین کنند که این یک اختلاف فاحشی را در بحث خرید مواد اولیه ایجاد می کند که این یکی از عامل های اصلی افزایش قیمت است.

نادری تصریح کرد: متاسفانه با بی تدبیری دولت و تصمیم آقایان جهانگیری و روحانی میلیاردها دلار از ذخایر ارزی کشور در نیمه اول سال ۹۸ به تاراج رفت، یعنی ارز به افرادی واگذار شد که کالاهای غیراستراتژیک و کالایی که در داخل تولید می‌شد، وارد کردند و متاسفانه بی تدبیری دیروز تصمیم گیران دولتی بلای جان تصمیم‌گیری امروز ما شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ دولت به ۵ کالا بیشتر عرض ۲۴۰۰ تومانی تاثیر تخصیص نداده، مانند روغن، دانه های روغنی، گندم و ذرت و رویه ای که ایجاد شده باعث شده ما شاهد یک شکاف عظیمی در قیمتها باشیم که این موجب مشکلات زیادی در بحث عرضه و قیمت خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه امنیت غذایی و کشاورزی گفت: ما نیاز به یک سیستم حمایتی از برخی حوزه‌ها داریم، مثلاً همین واکسن و سرم سازی رازی درست است که در برخی حوزه ها در دانش فنی خودکفا هستند اما در حوزه تامین مواد اولیه برخی واکسن ها نیاز به واردات دارند که باید حمایت لازم از این حوزه شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه افزایش قیمت ارز موجب شده که واکسن‌های مورد نیاز دامداران با چندین برابر قیمت تامین شود و اینجا دامدارها بیشترین ضرر را متحمل می شوند و در کوتاه مدت هم ضرر جبران ناپذیری را خواهد داشت مثلاً این افزایش اگر ادامه داشته باشد چون خرید واکسن برای دامدار و مرغدار ما صرفه اقتصادی نخواهد داشت پس مجبور است قیمت ها را افزایش دهد که این به مردم فشار می آورد، حتی ممکن است ما در سالهای آینده برای بحث تامین گوشت و مواد لبنی هم به مشکل بخوریم.

نادری تصریح کرد: البته تخصیص ارز برای به گوشت قرمز از اساس اشتباه و یکی از اشکالات سنوات قبل بود چرا که اگر از تولید داخل حمایت می شد و یارانه را به بخش داخلی می‌دادند شاهد به هدر رفته سرمایه و ارز ۴۲۰۰ تومن برای واردات نبودیم.

وی گفت: متاسفانه به جای اینکه این نگاه راهبردی و سیاست های حمایتی وجود داشته باشد شاهد تصمیماتی بودیم که فشار مالی زیادی به طبقات مستضعف و ضعیف جامعه وارد می کند و متاسفانه نهادهای نظارتی هم نظارت دقیق ندارند.

نادری یادآور شد: البته موسسه واکسن و سرم سازی رازی هم نمی‌تواند همه مشکلات را گردن افزایش قیمت ارز بیاندازد چرا که آنها دو بار در سال ۹۹ افزایش قیمت داشتند.

پژوهشگر حوزه امنیت غذایی و کشاورزی گفت: با این رویه‌ای که وجود دارد به جای اینکه ما شاهد سیاست‌های حمایتی باشیم شاهد یکسری سیاست‌های آسیب‌زا هستیم که تولید داخل را هدف قرار داده و چون دامداران و کشاورزان ما هم توانایی رقابت و تولید در این بازار را ندارند متاسفانه شاهد افزایش واردات خواهیم بود و بخش اشتغال زایی هم که در این حوزه وجود دارد به خطر می‌افتد.

انتهای پیام/

بیمه معلم

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز رسپینا هتل تارا بنر م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن