سیاسی

الگوی هیئات عزاداری می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک کند

چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۱:۳۳ الگوی هیئات عزاداری می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک کند

یک مدرس دانشگاه گفت: در بحث بهبود وضعیت اقتصادی باید تفکری بین مردم غالب شود که امروز در هیئت‌های عزاداری و گروه‌های مردمی وجود دارد و باید از چنین ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم.

الگوی هیئات عزاداری می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور کمک کند

محسن محمدی حسنلوئی مدرس دانشگاه و عضو کمیسیون اقتصادی مجمع عالی بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به راه‌اندازی پویش‌های بیرق‌حسینی، هیئت‌های سیار و روضه خانگی در محرم امسال بیان کرد: محرم امسال با محدودیت‌های کرونایی همراه شد و هیئات و گروه‌های مذهبی برای برگزاری عزاداری سید و سالار شهیدان و محرم که یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخی و فرهنگی است راه‌حل‌هایی ارائه کردند که پویش‌های هر خانه یک حسینیه، بیرق حسینی و هیئت‌های سیار و روضه خانگی نمونه‌ای از این راه‌حل‌ها بودند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی الگوی جدید و متفاوتی از الگوی دوقطبی موجود شرق و غرب در عرصه سیاسی و حکمرانی ارائه کرد پس از آن نیز نشان داد که می‌تواند الگوهای جدیدی در عرصه‌های مختلف ارائه کند.

این مدرس دانشگاه گفت: در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که جمهوری اسلامی با تدبیر مردمی کردن جنگ توانست از جنگی که چندین قطب و قدرت جهانی علیه یک کشور با اعمال تحریم‌های مختلف تحمیل کرده بود پیروزی‌هایی به دست آورد و گروه‌های مردمی را در عرصه‌های مختلف به کار گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجمع عالی بسیج با تشریح تدبیر مردمی کردن جنگ در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در زمینه‌هایی مانند زمینه دفاعی و حضور در جبهه‌های جنگ با مفهومی به نام بسیج توانست هسته‌های مقاومت را شکل دهد و به این شکل در زمینه مردمی کردن جنگ موفق عمل کند و در پشت جبهه نیز گروه‌های مردمی را شاهد بودیم که بحث پشتیبانی جنگ را بر عهده داشتند و هر کس به قدر توان خود کمک می‌کرد تا از این بزنگاه سربلند عبور کنیم‌.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با همه تفاسیر شاید برخی ضمن قبول موفقیت‌های دوران دفاع مقدس تصور می‌کردند که الگوی دیگری در حوزه‌های دیگر نداشته باشیم اما در همین مدت اخیر با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان به طور عینی مشاهده کردیم که می‌توانیم با تکیه بر نیروهای مردمی و ورود نیروهای مردمی می‌توانیم با هر بحرانی مقابله کنیم و این ظرفیت‌هایی است که فقط در جمهوری اسلامی می‌توانیم ببینیم.

حسنلوئی گفت: در مقابله با ویروس جهانی کرونا همه مردم تمام قد پای کار آمدند علی‌رغم تصور عمومی که از هیئت‌های مذهبی وجود دارد که این گروه‌ها فقط نگاه دینی و مذهبی دارند و در عرصه‌های دینی و مذهبی وارد می‌شوند اما ورود آن‌ها به بحث کرونا باعث شد که الگوی جدیدی ارائه شود.

وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا هر دوز خبرهای هجوم مردم کشورهای مختلف در سراسر جهان برای خرید و حتی غارت فروشگاه‌ها را می‌شنیدیم و این اوضاع هر روز بحرانی‌تر و بدتر می‌شد اما روی دیگر سکه جمهوری اسلامی ایران بود که نه تنها خبری از بحران‌های اینچنینی نبود بلکه گروه‌های جهادی و مردمی داوطلبانه جهت تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تامین اقلام مورد نیاز اقشار آسیب دیده و هر کس هر آنچه در توان داشت برای عبور از این شرایط به کار گرفت همین الگو و شرایط خاص باعث شد که بار دیگر ظرفیت‌هایی را که داشتیم بشناسیم و استفاده کنیم.

وی در ادامه به هم‌زمانی ایام محرم و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: شروع ایام محرم و عزاداری ابا عبدالله الحسین با وجود ویروس کرونا با تغییراتی نیز همراه بود که همین امر نیز سبب شد تا یک الگوی دیگری نیز داشته باشیم چرا که محدودیت‌های کرونا باعث شد تا گروه‌های مختلف مردمی برای اجرای عزاداری ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سلامتی به فکر بیافتند و این امر شکل جدید هیئت‌های عزاداری با در نظر گرفتن همه نکات را ایجاد کرد.

این کارشناس حوزه کسب و کار همچنین تصریح کرد: هر چند که از ابتدای سال‌های تشکیل گروه‌های مذهبی و هیئت‌ها گروه‌هایی مردمی بودند و مردمی نیز اداره می‌شدند اما در شرایط کرونا جلوه خاصی پیدا کردند و مردم شکل‌های نوینی با توجه به شرایط ارائه کردند از همین مفهوم استفاده می‌کنیم و به بررسی بخشی که چندین سال است که از طرف دولت و مسئولان مغفول مانده می‌پردازیم و آن هم حوزه اقتصادی است که مقام معظم رهبری در تدبیر هوشمندانه خود مبنی بر مردمی کردن اقتصاد بارها و بارها تاکید کرده‌اند و تا امروز شاید تصور می‌شد که الگویی برای مردمی کردن اقتصاد وجود ندارد اما به راحتی می‌توان با تشابه و تعمیم دادن حضور گروه‌های مردمی در محرم امسال را در مردمی کردن اقتصاد نیز استفاده کرد.

وی به نحوه تعمیم گروه‌های مردمی در محرم به مردمی کردن اقتصاد اشاره کرد و افزود: از اجبار و از تنگناهای موجود باید استفاده حداکثری برد به عبارتی وقتی نمی‌توانیم به صورت مرسوم هیئت‌ها را برگزار کنیم هیئت‌ها را از مکان و چارچوب هیئت خارج کردیم و ساختار جدید و تنوع‌های جالبی را شاهد بودیم و این ابلاغی از مکان خاص یا فکر واحد نبود بلکه مردم به صورت خودجوش اقدام کردند و در نتیجه این حرکت خودجوش برخی مداحان هیئت‌های سیار جهت جلوگیری از تجمع مردمی برپا کردند و پویشی که استقبال خوبی را نیز به همراه داشته هر خانه یک حسینیه که مردم در حد توان در خانه‌های خود اقامه عزا کنند، شکل گرفت.

حسنلوئی تاکید کرد: پس از همین می‌توان برای اقتصاد استفاده کرد به این شکل که مردم در اقتصاد نیز باید جنگ اقتصادی را باور کنند و این احساس نیاز و هشدار را دریافت کنند و برای پیروزی بر این جنگ ایده‌های مردمی پای کار بیایند و در این صورت دیگر نیازی به حضور دستگاه‌های دولتی و اجرایی نیست همانطور که مردم ظرفیت دارند که شکل جدیدی به هیئت‌ها بدهند همانطور هم می‌توانند در عرصه اقتصاد و کسب کار نیز وارد شوند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله اقتصادی توان تولیدی یک کشور است به عبارتی تمام مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم ریشه در توان اقتصادی کشور دارد زمانی که گران شدن نرخ ارز باعث تورم و سایر تبعات آن می‌شود نشان از ضعف تولیدی کشور دارد اگر کشوری تولید کننده باشد و تولیداتش ارز بر نباشد افزایش نرخ ارز ضربه‌ای به اقتصاد آن وارد نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجمع عالی بسیج تاکید کرد: در صورتی که مزیت صادراتی‌ کشور بیش از واردات آن باشد و تولیدش متکی به واردات نباشد افزایش نرخ ارز برای چنین کشوری یک اهرم مثبت به شمار می‌رود چرا که صادرات بیشتر باشد ارز بیشتری وارد کشور می‌شود و به نوعی نرخ ارز نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در شرایط عادی مسائلی مانند تورم به اقشار ضعیف جامعه فشار وارد می‌کند اما اگر توان تولیدی کشوری قوی بوده و خانوارها توانمند باشند تورم زیاد احساس نمی‌شود و قطعا فشار حاصل از تورم برای مردم در چنین جامعه‌ای وجود نخواهد داشت پس اگر بخواهیم از این شرایط بهره ببریم باید از موارد پیش آمده الگوبرداری کنیم.

محمدی حسنلوئی خاطر نشان کرد: در بحث بهبود وضعیت اقتصادی باید تفکری بین مردم غالب شود که امروز در هیئت‌ها و گروه‌های مردمی وجود دارد و باید از چنین ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم که گام اول توانمندی و باور خود مردم و گام بعدی تشکیل جبهه و گروهی عظیم در کشور می‌باشد؛ باید مزیت نسبی کشور تشخیص داده شود و سپس وارد عمل شد.

وی با اشاره بر راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی، عنوان کرد: مردم می‌توانند کارگاه تولیدی با محوریت خانواده، اقوام و محلات توسعه دهند و به مثابه چرخ دنده‌های یک ماشین بزرگ به نام اقتصاد حرکت کنند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: البته شاید گفته شود که راه‌اندازی یک کسب و کار نیاز به تامین مالی دارد اما برای پاسخ به این دیدگاه مجدد به الگوی هیئت‌ها برمی‌گردیم؛ چه طور ما هیئت‌ها را می‌توانیم با حمایت مردمی پیش ببریم، شروع این کسب و کارها را نیز می‌توان از طریق حمایت‌های مردمی انجام داد.

وی تشریح کرد: همانطور که در هیئت‌ها افرادی که توان مالی دارد کمک مالی، فردی که توان جسمی دارد در انجام امور و افرادی نیز در بحث مدیریت هیئت‌ها فعالیت می‌کنند و انجام تمامی امور کاملا مردمی انجام می‌شود در کسب و کار نیز می‌توان این شیوه را پیش برد افرادی با توجه به شرایط خود کمک مالی، کمک مهارتی و یا مدیریتی و ایده‌پردازی انجام دهند.

محمدی حسنلوئی اذعان کرد: برای تامین مالی کارگاه‌ها می‌توان از کمک‌های مالی خرد و در مواردی جمع کردن سرمایه گذاری‌های مردم به صورت نذری برای اشتغال‌زایی و یا به صورت مشارکتی برای راه‌اندازی پروژه و کارگاه استفاده کرد.

وی ادامه داد: در مواردی نیز جوانانی که مهارتی دارند و به دنبال فرصتی برای فعالیت هستند می‌توان توانایی‌ها و امکانات این افراد را ترکیب کرد و عده‌ای بانی شوند برای چنین کارهایی واحدهای تولیدی یا خدماتی بنا کنند و یک نهضت عظیمی در کشور ایجاد شود برای تقویت بنیه تولیدی کشور.

حسنلوئی تاکید کرد: اگر این موضوع اجرایی شود قطعا هیچ عامل دیگری نمی‌تواند تاثیر گذارد نه تحریم می‌تواند اثر گذار باشد و نه نوسان‌های نرخ ارز و یا مشکلات دیگر نمی‌تواند این اقتصاد را تخریب کنند چرا که این اقتصاد مقاوم است و پایه‌های مقاومتی از سطح مردم و از واحدهای خرد شروع و تا پایه‌های بالا ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

پر بازدید ها

پر بحث ترین ها

بیشترین اشتراک

بازار globe

اخبار کسب و کار globe لاستیک بارز ایران فان بیمه البرز هتل تارا م

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن